Welke telefoonsysteem is goedkoper On Premise of in de Cloud?
Om hier snel en eenduidig antwoord op te geven is lastig. Een On Premise (OP) systeem bestaat uit andere kosten dan een Cloud systeem. Deze kosten zal je dan over een bepaalde periode moeten vergelijken. We noemen dit ook wel de “cost of ownership”. Deze CoO zijn de kosten die je maakt voor een OP systeem over een bepaalde periode en deze kosten kan je vergelijken met de kosten voor een Cloud oplossing over eenzelfde periode .
De kosten van beide systemen naast elkaar zien er dan zo uit
On Premise systeem:
- Eenmalige aanschaf van volledig systeem (PBX, toestellen, switching)
- Kosten van installatie
- Support contract
- Afschrijvingen
- Jaarlijkse kosten updates licenties
Cloud oplossing:
- Eenmalige kosten van hardware (toestellen, switching etc.)
- Kosten van installatie
- Maandelijkse kosten van de licentie
Uitgaande van een contractperiode van 5 jaar lopen de kosten van beide varianten niet zoveel uit elkaar. Echter, als de klant een kleinere omgeving koopt met bijvoorbeeld maximaal 10 gebruikers en dit systeem gaat bijvoorbeeld 7 of 8 jaar mee dan is de OP versie vaak veel goedkoper.
Waar zit dan het voordeel voor de Cloud variant?
- Een cloud oplossing geeft flexibiliteit: maandelijks op- en afschalen van licenties is gebruikelijk
- Je betaalt bij cloud dus alleen voor de licenties die je in gebruik hebt
- Je beschikt altijd over de nieuwste firmware
- Bij grotere omgevingen zijn de investeringen fors en dan is betalen per licentie per maand interessant omdat deze kosten niet op de balans komen en operationeel van aard zijn