Gold SLA
De laatste paar jaar zijn we met z’n allen massaal gaan thuiswerken. De kinderen volgen thuis les en in de pauzes gamen ze op de PlayStation of streamen een Netflix serie. Het internetgebruik is nog nooit zo hoog geweest in Nederland. In plaats van bedrijfsnetwerken te gebruiken wordt er nu volop vanaf privéwifi gewerkt. De afgelopen weken heeft Ziggo in mijn regio verschillende storingen gehad, waardoor er gemiddeld 2 dagen geen gebruik van internet gemaakt kon worden. Wat doe je dan? Op je mobiele netwerk verder? Naar je schoonouders een wijk verderop? Toch maar naar kantoor?
Privé zijn de gevolgen van een storing nog enigszins beperkt. Natuurlijk is het vervelend, maar een tijdje zonder internet kan weleens geen kwaad. Er komt weer eens een bordspel op tafel en er worden weer échte gesprekken gevoerd.
Echter, wat zijn de gevolgen van een internetstoring op de bedrijfslocatie? De gevolgen van een storing op kantoor verschillen uiteraard per organisatie. De impact van een storing is afhankelijk van hoeveel mensen op dat moment hun werk niet kunnen uitvoeren. Wat is het gevolg als klanten geen orders kunnen inleggen of als de website of nog erger de webshop niet bereikbaar is. Al deze zaken zijn om te rekenen naar geldbedragen. Is de uiteindelijke impact van de storing beperkt, dan hoeft er niet per se geïnvesteerd te worden in redundante verbindingen en verhoogde SLA's.
Is de impact daarentegen wel hoog? Dan is het aan te raden om naast een redundante verbinding een verhoogd SLA af te nemen, een SLA Gold. Wat is nu precies een SLA? Een SLA is een Service Level Agreement waarin afspraken staan vastgelegd over het functioneren van de dienst en de betreffende parameters.
Verbindingen worden altijd afgeleverd met een SLA Best Effort. Dit houdt in dat er alleen tijdens kantooruren een storing gemeld kan worden. Vervolgens krijgt de leverancier ook nog ruimer de tijd om de storing op te lossen.
Sewan Nederland heeft twee typen SLA: Best Effort en Gold. Het is belangrijk om jezelf af te vragen wat het jouw bedrijf gaat kosten, 2 dagen eruit liggen? Je klanten niet te woord kunnen staan, geen mailverkeer, geen orders kunnen verwerken? Ik hoor je al denken; wij hebben nooit een storing. Dat is top, maar er kan altijd wel een keer iets voorvallen. Is het dan niet fijner dat je voor een klein bedrag per maand 24/7 een storing kan aanmelden? Met SLA Gold biedt de leverancier een kortere hersteltijd van 6 klokuren, waardoor de storing sneller opgelost moet zijn. Een SLA Gold bij Sewan houdt ook in 24 x 7 monitoring van de verbinding. Buiten kantooruren ontvangen de storingsdienstmedewerkers notificaties op Gold SLA verbindingen. Om uiteindelijk de storing zo snel mogelijk opgelost te hebben en de schade voor jouw organisatie enigszins te beperken. Denk dus bij het aanvragen van een internetverbinding goed na over hoe belangrijk die verbinding is voor jouw bedrijfsvoering.